FMJ raamatupidamisbüoo juht Kaie Moisa: „Koroonaaeg ei ole koht, kus meie valdkonnas äri teha. Rasketel hetkedel on raamatupidaja kliendiga kindlalt ühes paadis.“ Missugune koroonakriis raamatupidamisbüroo silmade läbi ning mida hindasid ja vajasid kliendid?

Kevadine eriolukord pani proovile kõiki, igaüks meist oli ootamatult mugavustsoonist väljas – kellel oli lihtsalt vaja harjuda kodukontoris töötamisega ja tunti puudust kohvinurga juttudest, kellel olid n-ö pärisprobleemid – rahavoog peatus hetkega, tuli teha otsuseid, et kaotus oleks võimalikult väike. Samas tuli otsustada pimesi… On lihtne tõde, et õigel ajal piduri tõmbamine päästab hullemast, aga selle „õige aja“ äratundmine ongi miljoni dollari küsimus.

Eriolukorra saabudes muutus päevapealt ka raamatupidamisbüroo FMJ tööprotsess. Senise tavarutiini asemele saadi omale kiirelt uus, nõuandev roll. Kliendid ootasid vastuseid personaliga seotud küsimustele – „Kuidas võib ja saab? Mida peaks tegema?“. Kui muidu leidus ettevõtteid, kes ei hoidnud oma rahavoogudel eriti pingsalt silma peal, siis nüüd sooviti aruandeid ja nendega koos raamatupidajate hinnangut, et kaua 0-käibega edasi purjetada jõutakse. FMJ raamatupidamisbüroo juht Kaie Moisa meenutab: „Oli ka üks meeldejääv konkreetne küsimus kliendi nõukogu koosolekul – millal saabub pankrot? Seda pankrotti pole seni saabunud ja aasta suudeti tänu õigetele juhtimisvõtetele ja toetustele lõpetada väikse plussiga.“

FMJ mõistis, et käes ei olnud koht, kus „raha teha“ ning koroonaajaga seotud teenuste eest klientidelt lisatasusid ei küsitud. „Meil oli ja on siiani klienditega ühine eesmärk – võimalikult valutult tormiselt merelt vabasse vette pääseda ja rahulikult koos edasi purjetada.

Raamatupidamisbüroo kliendid on inimesed, kellega me suhtleme tihti – enamasti mitmed korrad kuus või nädalas ning vahel (suuremate klientide puhul tihtilugu) igapäevaselt. Me oleme kõik inimesed ja ma olen veendunud, et äri ei tee mitte firmad, vaid ikka inimesed“ ütleb Moisa.

Põhjalik ettevalmistus, enne kui klientide ette asuti

Kohe eriolukorda kehtestades andis valitsus teada, et töötasuhüvitis tuleb, kuid midagi muud konkreetsemat teada ei olnud. Kõik, kes toetust vajasid soovisid saada täpsemat infot. FMJ-s jagati rollid ära ja töötasuhüvitiste teemaga tegelesid peamiselt Kaie Moisa ja Tiina Timmotalo.

„Tegime mõlemad endale teema iseseisvalt selgeks, et hiljem omavahel arutada ja üksteist nõustada, et kas oleme asjast õigesti aru saanud. Töötasime läbi kõik materjalid, mis saada olid, küsisime konsultatsiooni Töötukassast, kuulasime webinare. Julgen vabalt öelda, me teame sellest teemast kõike.“

Põhjalikult teemaga kursis olles ja nõustades kliente, tuttavaid ning isegi tuttavate raamatupidajaid ja pereliikmeid andis see FMJ raamatupidamisbüroo töötajatele endile keerulisel ajal palju positiivseid emotsioone. „Aidates teisi annad ka endale hea emotsiooni, tunned ennast vajalikuna. Alati ei ole mõistlik kõike rahasse ringi arvestada.“

Korvpallikooli toetused tulid tänu raamatupidamisbüroole

Reinar Halliku Korvpallikooli juht Reinar Hallik on FMJ tööga väga rahul. „FMJ on suure osa paberimajandusest enda peale võtnud, nii eriolukorra ajal kui muidu. Meil on palju korraldamist välistreenerite töölubadega, mille oleme saanud peaaegu täielikult raamatupidamisbüroole usaldada. Toetuste teemal on meid koguaeg kursis hoitud ja oleme just tänu sellele mitmelt poolt ka abi saanud,“ rääkis Hallik.

Lisatöö ilma tasuta, kuid teenusele hinnaalandust ei anta

Suuremate klientide puhul, kelle töötajate arv on üle 100 inimese, oli töötasuhüvitise taotlemineväga suur töö. „Ühe hotelliomanikuga leppisime kohe koroonaaja alguses kokku, et meie teeme kõik, mis vaja ilma lisatasuta ja nemad meie käest hinda alla küsima ei hakka,“ rääkis Moisa.

Lisaks eriolukorraaegsetele üleriigilistele ja 2021. a. jaanuari Ida-Virumaa ning Harjumaa töötasuhüvitistele aidati kliente ka EAS-i toetuste saamisel, huviharidust pakkuvate ning kultuuri ja spordiga tegelevatel klientide eest esitati taotlusi Haridus- ja Teadusministeeriumisse ning Kultuuriministeeriumisse. Koostati põhjalikke eelarveid ja analüüse erinevate tegevusplaanide ja võimalike tegevusstsenaariumite kohta. Kriis ei ole veel kaugeltki läbi ning klientidega koos püütakse jätkuvalt astuda õigeid samme ja leida lahendusi probleemidele.

FMJ raamatupidamisbüroo ligi 100-st kliendist vaid üks on praegu tegevuse lõpetanud seoses koroonakaotustega.

ASPA hotelli Saka Mõis omanik Tõnis Kaasik kinnitab, et hindab kõrgelt kriisiaegset koostööd FMJ raamatupidamisbürooga. „Oleme saanud nii nõuandeid kui praktilist abi töötasuhüvitistega seotud küsimustes. Ehkki tavaolukorraks tehtud leping ei hõlmanud ega saanudki hõlmata koroonast sündinud tegemisi, said kõik vajalikud taotlused FMJ poolt õigeaegselt tehtud ilma probleeme tekitamata ja lisaraha küsimata.“

Sarnased postitused